In 2007 publiceerde de Amerikaanse belegger David Einhorn een fascinerend boek met als titel “Fooling Some of the People All of the Time: A Long, Short Story”. Dit boek gaat over hoe bedrijven gedurende de economische cyclus creatief boekhouden en de onverschilligheid van aandelenbeleggers zo lang aandelenprijzen blijven stijgen. Deze “boekhoudcyclus” is intiem verbonden met de economische cyclus. In de goede tijden komen bedrijven gemakkelijk weg met creatieve (doch, in veel gevallen, volstrekt legale) boekhoudmethodes, om pas later gecorrigeerd te worden door de markt wanneer er een recessie uitbreekt. Ik stel dat de huidige cyclus dit keer niet anders is. En ik zal een aantal voorbeelden met u delen om mijn argument kracht bij te zetten.

Netflix: het creatief boekhouden van series

Tesla: het brutomarge fiasco

Alphabet, Procter & Gamble & Microsoft: de non-GAAP winstinflatie

Bron: Thomas A. King in Strategic Finance

Bron: IBES, Deutsche Bank, zero hedge

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief en ontvang automatisch de scherpste analyses en het allerlaatste nieuws

AFM

GoldRepublic heeft een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM),
onder registratienummer 12020650

“Tien dingen die u moet weten
alvorens u belegt in goud”

Meld u nu aan voor onze wekelijkse
nieuwsbrief en ontvang gratis het
exclusieve rapport over het beleggen
in goud.

Deze website gebruikt cookies

Door verder te gaan op onze website gaat u akkoord met de plaatsing en gebruik van deze cookies. Die cookies zorgen ervoor dat je deze website goed kunt gebruiken. Voor meer informatie kunt u ons cookiebeleid of privacybeleid raadplegen.
Accepteer alle cookies